LiYa ProFiLe

My photo
LiMBaNg, SaRaWak, Malaysia
S.M.i.l.E

01 May 2009

Hari Yang Menyedihkan.

Top..TOP..Top..TOP..

dalam hidup ni, ada benda yang menyedihkan dan mgembirakan, megecewakan dan melemahkan semangat. itu lah yang aku hadapi buat masa ini. mungkin ada hikmah dan sebab. pulihkan diri dan hati mengharungi dugaan mencabar minda dan emosi.

benda pertama yang menyebabkan air mata mengalir dan mata lebam after bangun tido. mmg aku tak sangka-sangka akan berlaku sedangkan benda ni aku dah boleh agak akan berlaku. perginya insan yang baik hati dan penyanyang. hadir dalam hidup ini sebagai seorang atuk, ayah, pakcik dan segala-galanya boleh. syukur kepada ALLAH aku dipertemuakn dengan insan yang mulia. 'PAK TEH' satu nama yang akan aku ingat dan kenang kebaikan dan ketulusan hatinya. 30hb march 2009 pertemuan terakhir aku dengan keluarga pakteh sebelum aku kembali ke Sarawak selepas menghadiri majlis konvo. aku mmg hendak mempertemukan mak ayah dengan insan teristemewa itu. Pakteh dan makteh gembira menerima kehadikan kami. di dalam hati ku berkata ini mungkin menjadi pertemuan terakhir kami. aku gunakan masa yang ada untuk berbual2.
pakteh banyak memberi nasihat. nasihat dia yang masih segar dalam ingatan ku "bila dah berjaya jangan abaikan org tua". Insyallah Pak Teh,selagi hati ini teruh dengan pendirian yang teguh.. memang aku rasa pakteh lain pada hari itu. dia mcam sakit dan berkali-kali aku bertanya pakteh sihat ke ni? mcm sakit? dia kata sihat cuma kurang tido. tapi memang nampak perubahan pada pakteh. macam dia sembunyikan sesuatu. mmg nampak dia tak sehat. last sekali aku jumpa dia sebelum 30hb march tu adalah hari raya haji tahun lepas. sebab tu mmg terasa perubahan dia. semalam 30hb April 2009 pukul 10 malam Pak Teh pergi. perkabaran dari Maksu dan bila Maksu sebut Pak Teh..secara otomatik di minda aku Pak Teh pergi meninggalkan kami wat selama2ny.
Orang yang akan paling bersedih Mak Teh. Makteh insan yang mulia dan baik hati. Mak Teh macam mana lah keadaan mak teh wat masa ni. aku takut hendak menghubungi Makteh,bukan apa takut nak menagis bila dengar suara dia. Hope Allah kuatkan semangat bila aku call mak teh nanti. Thank sangat-sangat kat maksu memperkenalkan Pak teh n Mak teh yang berhati mulia tu. Semoga roh Pakteh dicucuri rahmat. Doa ku sentiasa mengiringi pemergiannya. Al-Fatehah.

perkara kedua yang terjadi n megecewakan aku my KPLI. aku kecewa sangat-sangat tak dapat. tapi tak lah sampai nak nagis. kecewa je. coz mungkin belum lagi nak rezeki. antara banyak-banyak aku tahu..seorang je yang dapat. MAS..tahniah tuk mas. rezeki dia dah datang. hope dia lulus temuduga tu. Amin. mmg susah exam n temuduga. Tuk mas kuatkan semngat dan tambah ilmu sebelum melalui temuduga. k.

benda seterusnya yang berlaku,anak murid. Aku baru semak buku aktiviti maths diorg. wah...mmg terkejut. buat latihan diorg jawap suka hati je.. apa2 nombor je diorg tulis. tak semua lah student wat mcm tu. tapi mmg terguris gak hati coz banyak dah aku beri dan ajar.. aku kuatkan semngat ajar kelas tu. aku ketepikan apa org kata. mmg aku beri 101% kepada diorg tapi hasil yang aku dapat langsung tak memuaskan. kerja rumah ramai yang tak buat. mungkin aku kurang memberikan tumpuan kedapa mereka yang aku angap leh wat. tu lah aku kena tanam dalam diri aku kena berikan tumpuan yang penuh kepada sesetengah budak ni. Hope aku dapat ubah mereka cintakan buku sebelum aku berundur diri meningalkan diorg. tinggal 4 minggu lagi aku habis. emm..penat nya menungu. gaji tak dapat lagi. :(

k benda yang terlast berlaku. ia tak de kaitan ngan aku. tapi hati aku terasa gak. benda ni berlaku kat kawan aku d kedah. petang after tahu result KPLI tu aku chat ngan kawan aku. ktorg sembang2 lah gak. tapi nampak sangat lah dia kecewa tak dapat KPLI tu. tapi mcm sedih sangat lah dia. rupa-rupanya ada benda yang menyedihkan berlaku kat dia. dia n kekasih dia sejak kebelakangan ni gaduh. mmg kerap gaduh n kawan aku dapat rasa perubahan kat kekasih dia. dan baru-baru ni dia gaduh kekasih dia cakap "tak pernah terlintas difikiran dia nak ambil kawan aku sebagai isteri dia". WAHHH...bukan main terkejut dia ngan kata2 tu. aku yang dengar cerita dia ni dapat rasa apa yang dia rasa.. kalau benda tu terjadi kat aku, mmg hancur terus hati aku. mmg tak caya 110% kat dia dah. aku doakan kawan2 aku hidup bahagia. mmg terasa kesedihan diorg. kesian tul kat kawan aku tu.. tak pelah dunia ni banyak dugaan. hari ni hari dia. aku dah merasa dulu putus. mmg sakit n kena kuatkan emosi n diri.

k lah banyak benda yang aku cerita kan...kalau korang baca tu mmg rajin lah tu. k hope ada hari mengembirakan aku satu hari nanti. Amin.

1 comment:

Saiff Ghani said...

Al-Fatihah...
smga rohnya dicucuri rahmat...amin...